יום שלישי, 14 בדצמבר 2010

Mysteries of the Diogenes club


טוב אז קיבלתי וגם קראתי והנה רשמיי..


לפני שנתחיל לדבר על הספר,שהוא השלישי בסדרה של אוספי סיפורים מקושרים על מועדון דיוגנס,אותו מועדון שהקים אחיו של שרלוק הולמס, עלמנת לטאטא כל מיני לכלוכים ותופעות על טבעיות לפני שיפגעו באימפריה הבריטית,נעשה סריקה כרונולוגית של המועדון וחבריו,קצרה ולא מחייבת.


הסיפורים מתמקדים (ולא רק) בשלושה תקופות עיקריות בחיי המועדון,כל הדמיות מופיעות במציאות החלופית של "אננו דרקולה":


-בתקופה הראשונה מייקרופט הולמס הוא יו"ר המועדון והמחליט העיקרי על תפקודו (יש מועצה קטנה שמייעצת לו למעשה,אבל בגדול רוב החברים שם עוסקים בעניינים של עצמם),לצידו יש את "החבר המוערך ביותר" (כינוי לסוכן השטח הבכיר) צ'ארלס בורגראד ,בורגארד הוא אלמן ששירת בהודו את הוד מעלתה (אשתו ובנו שלו נולד נפטרו בנסיון הלידה) הוא מנהל מערכת יחסים עם קייט רייד,עיתונית ממוצא אירי ב"פאל מאל גאזט" שעוזרת לו בחקירותיו,שקייט אינה עובדת כעיתונאית או עוזרת לצ'ארלס ,היא מפגינה למען זכיות נשים (מדובר בתקופה הויקטוריאנית כזכור) ואף יושבת בכלא מספר פעמים על פעילותה זו.

ללא ידיעותו של צ'ארלס (או חברים אחרים במועדון) מייקרופט מפעיל סוכנת חשאית מיוחד,הערפדה ג'נביב דיונדון ,ילידת המאה ה-15 שתקועה בגוף של ילדה,ג'נביב פועלת מאחורי הקלעים בעיקר בגלל שמייקרופט לא יודע איך למכור אותה למועדון (אישה ועוד ערפדה ועוד צרפתיה,דבר שצורם מעוד למועדון הגברים השמרני הזה).


-בתקופה השניה (אחרי מלחמת העולם הראשונה) צ'ארלס ,הוא יו"ר המועדון ,מייקרופט שנפטר משאיר לו מעטפות מיוחדות לשעות חירום,לגבי רצונו בניהול המועדון,וצ'ארלס מנסה למלא אחרי ההוראות במיטב יכולתו (אחת המעטפות אגב עוסקת בפרוטוקול שכוח רשע כלשהו ישתלט על הריבון הבריטי,בערך העלילה של "אננו דרקולה").

לצידו של צ'ארלס עומד ה"חבר המוערך במיותר" אדווין ויינטרופ,ויינטרופ היה טייס בח"א הבריטי במלחמת העולם הראשונה ואף הפיל את "כלב השאול" אלוף טיסה גרמני נודע לשמצא.ויינטרופ נעזר בזוגתו הממולחת,קטריונה קיי,האישה הראשונה שבאופן רשמי צורפה למועדון דיונגנס ובג'נביב.

התקופה של ויינטרופ מלאה בטיפוסים מעניין ,בינהם מספר גיבורים מוזרים במסכות שהמפורסם שבהם הוא דוקטור נייטשייד (ד"ר ג'ונתן צ'יימברס,הזהות שלו כדוקטור נייט שייד,היא משהו כמו באטמן רק יותר אלים ,אובססיבי,עם פחות מעצורים ונורא בריטי) נייטשייד נתמך כלכלתי ע"י חברה מסחרית המשתמשת בו לניסוי הפטנטים שלה (אופנועי סילון,רובי גז ,ג'ירוקופטרים וכו'..).

במקביל לטכנולוגיה המהפכנית יחסית לתקופה,יש גם הרבה קסמים ויישיות על טבעיות שמצריכות את טיפול המועדון.


-התקופה השלישית,מתרחשת בסוף שנות החמישים עד סוף שנות השבעים,בערך,זו התקופה בספר הראשון "האיש ממועדון דיוגנס" .אדווין ויינטרופ הוא היו"ר ברוטציה מסוימת עם קטריונה קיי,ריצ'ארד ג'פרסון ,"האיש ממועדון דיוגנס" הוא ה"חבר המוערך ביותר" ,לצידו של ג'פרסון מסייעים ונסה ,יפיפייה מסתורית ומוכשרת (כמו אמה פיל מה"גומלים") ופרד ריג'נט שוטר צעיר ונאמן שנשאר חברו הטוב של ג'פרסון לאורך השנים.


בהרבה מהסיפורים מככבים הדמיות הללו,אבל יש גם המון דמיות משנה קובעות בתוך העולם הזה,הכוללים חברים אחרי במועדון ואנשים אחרים בעלי השפעה,מהדמיות הללו נזכיר את דרק לייץ' ,מולטי מיליונר בעל אימפריית צהובונים ,דמות פעילה מאוד בספרים וסיפורים אחרים של ניומן.


ולסיפורים עצמן בקובץ הזה:

Sorcerer Conjurer Wizard Witch הוא הסיפור שפותח את הקובץ ,סיפור רחב יריעה ועוצר נשימה מבחינת האקשן הבלתי פוסק שמתרחש בו ,הסיפור הוא למעשה הומאז' לספר ה"חפרפרת" של ג'ון לה-קארה ,במקור Tinker, Tailor, Soldier, Spy ,צ'ארלס בורגארד המזדקן ,חמוש במקל הליכה מסתיר חרב ועוד מספר גאדג'טי בונד מתוודע לקיומו של בוגד ,בקרב "העורבים" ."העורבים" הם ארבעה מכשפים (מכשף,מעלה באוב,אשף ומכשפה) אשר מגינים על בריטניה והעולם מכניסתם של פולשים ממיימדים קסומים ,בורגארד מטיל על אדווין ויינטרופ וקתרינה קיי לגלות את הבוגד מבעוד מועד ,טרם יהיה מאוחר יותר.במקביל מנסה מכשף רשע בשם קולנל זאנף להתחיל מלחמת מכשפים עולמית (במקביל למלחמה הגשמית שמתחילה להתבשל אז באירופה) ע"י שחרור כל המכשפים הרעים שכלואים בבריטניה במתקן שמנהל ארגון מקביל למועדון דיוגנס המכונה "הקברנים".


בסיפור אנחנו למדים על חזרתה של ג'נביב מהכפור לשורות המועדון ועוד שתי דמיות מעניין.מרג'ורי Device (מבטעים את זה לפי רצונה דיוויס) "המכשפה" מהכותרת של הסיפור,טיפוס מעשע ומרתק הפעילה מאוד בחיי הלילה והחברה של לונדון ואת דוקטור ג'ניפר צ'יימברס ,רופאה מרחוב הארלי המנהלת קליניקה שמטפלת בנפגעי מאבקי אגודות סודיות בעל-טבעי (ויש לה המון קליינטים) צ'יימברס היא אחותו של דוקטור נייטשייד המקורי.


הסיפור כאמור רווי אקשן ומרדפים,הוא מביא אותנו מהנשפים הכי נוצצים של החברה הגבוהה ועד לתהומות העולם התחתון של לונדון,בקיצור סרט של ג'יימס בונד עם קרבות בין קוסמים שמתרחש בשנות השלושים ,עלילה מרתקת ומשובחת שאותי החזיקה בנשימה עצורה.


הסיפור השני,ששונה לגמרי מהראשון אך אינו פחות טוב נקרא'Kentish Glory: The Secrets of Drearcliff Grange School' ,הוא כפי שכותרתו מעידה עוסק בגיבורה "קנטיש גלורי" שמוזכרת בהמון סיפורים של ניומן,בעיקר בתור אחת החברות של דוקטור נייטשייד.

הסיפור הזה הוא למעשה סיפור הווצרותה של הגיבורה והוא מתרחש שנים לפני תקופת ויינטרופ,בפנימיית בנות מחרידה על ראש של צוק.

שאני אומר מחרידה אני בהחלט מתכוון לכזאת,ניומן עושה פה הומאז'ים לקומקסי בנות בריטים כמו "Tammy " ,מיסטי וJinty ,אשר (במיוחד תמי) עסוק באומללתן של נערות צעירות ,בניגוד לכל מיני ספרי פנימיות אשר מהללים את החוויה בחייה של אישה צעירה,ניומן מציג את הפנימיה במלוא אכזריותה הבלתי מתפשרת .גיבורתינו מגיעה לפנימיה כנערה צעירה ,היא עוברת התעלליות ומעשי ביריונית מהנערות הבוגרות ממנה (לעולם על תביאי את הבובה החביבה עליכם לפנימיה,במיוחד אם היא זו שקיבלת מאבא לפני שהלך למלחמה ולא חזר ממנה) ,שלא לדבר על המורות הסאדיסטיות שפשוט רואות את שליחותן כהזדמנות להכות במקל את הנערות הצעירות כמה שיותר ,בדר"כ הסיפורים של ניומן שופעים עליצות ,אבל בסיפור הזה הוא הלך לכיוון אחר.ניומן ממשיך את קו ההומאז'ים שלו לקומיקס בנות באותו סיפור והפעם לכל אותם קומיקסי בנות על אגודות סתרים סודיות בקרב הבנות שמשתמשות בצפנים מיוחד (הוא קצת נסחף בקטע של הקוד על גבי קוד,אבל העסק כתוב די טוב) ,רבים מהסיפורים הללו הופיעו בקומקסי בנות כמו באנטי.

גיברותינו הצעירה מקימה ביחד עם חברותיה לסבל את ה"אגודה לשימור העש" ,כי התחביב שלה הוא איסוף עשים ובמקביל הם מסתבכים בכל מיני צרות שכוללות מזימות ריגול בינלואמיות.

בית הספר הוא לא בית ספר רגיל,לחלק מהנערות שם יש כוחות מיוחדים,חלקן גם בנות של דיפלומטים או אישים בכירים או ארכי-פושעים (לדוגמה סאלי ניקולה היא ביתו הרביעית של האיש החמישי הכי מסוכן בבריטניה) ,הסיפור המשובח והלא פשוט הזה גם עושה הומאז' לספר של אגתה כריסטי Cat Among the Pigeons עם כמה טיווסיטים עלילתיים מעניינים ,בינהם העובדה שהנסיכה ההודית מפנטזת על להרוג את אביה שמכה אותה ללא הרף כאשר היא מגיעה הביתה לביקור.


השם קנטיש גלורי ,למרות שהוא שם מצוין לגיברת על בריטית,נלקח משם של זן של עש,למרות הזוהר שדובק בדמותה בסיפורים מאוחרים יותר (כרונולוגית) חייה רחוקים מלהיות פשוטים בסיפור הזה.


ניומן באמת חורג מהטון היחסית עליז של סיפוריו ומעביר פה מסר פמינסטי קשה,להיות אשה צעירה בתחילת המאה היתה חוויה קשה מאוד לפעמים בלתי נסבלת,אני מודה שלא לסיפור כזה ציפיתי אבל הוא סיפור טוב מאוד.


את הסיפור הבא באוסף כאמור אתם כולכם יכולים לקרוא בעצמכם הוא נקרא כאמור Moon moon moon ,סיפור רי'צארד ג'פרסון נחמד,שנכתב לכבוד יובל לנחיתה על הירח.קטריונה קיי ומרג'ורי דיוויס גם משתתפות .


'Organ Donors' הוא הסיפור הרביעי,סיפור קצת מוקדם יחסית של ניומן החוקרת הפרטית הצעירה סאלי רודס (שאני צריך לחפש עוד סיפורים איתה בהזדמנות) מקבלת עבודה קבועה כתחקירנית עבור מגזין צרכות טלביזיוני בITV ,הימים הם ימי ריבוי הזכיינים של הרשת ,וחברת ההפקה של התוכנית בעזרת משקיע סמוי (שיעול דרק לייץ' שיעול) זוממת להשתלט על זכיון איזורי של ITV,הם מציאים לסאלי הצעה שאי אפשר לסרב לה ,לרגל תעשייתית אחרי הזכיין הנוכחי תמורת דלי של כסף ומכאן הגופות פשוט מתחילות להערם ,לגלות לכם איך זה מתקשר למועדון דיגונס יהיה חתיכת ספוילר.


האוסף נחתם ביצירה הספרותית המרשמיה Seven stars ,סאגה מרהיבה בשבעה פרקים משובחים אודות יהלום מיסתורי מתוקפת הפרעונים ומאבקם רב השנים של חברי מועדון דיוגנס ואחרים בשושלת של מכשפים אירים מטורפים הזוממים להשתלט על היהלום וכוחותיו ההרסנים,העלילה גם ממשיכה לעתיד ,ומבלי לעשות ספוילים אני אציין שזה הסיפור המושלם לחתום שלושה כרכים משובחים של סיפורים מופלאים שהם בשבילי ה"חברים המוערכים ביותר" בספריה הצנועה שלי.


הספר כמכולל הותיר אותי די מרוצה ונרגש,אני באופן כללי מתכנן להשיג עוד ספרים של ניומן ,צריך גם להגיד משהו על הנספחים ובכלל על התוכן שהוא עשיר באיזכורים ספרותיים וקולנועים שפותח (לי לפחות) את המוח ומסקרן אותי לחפש את הדברים ששמשים לו כהשראה,אני מתחיל מהקריאה של הנספחים הללו וקורא אותם שוב ושוב,מפני שבקריאות הראשונות לוקח לי זמן עד שהמוח שלי מפסיק להתפוצץ מכמות המידע הזו.


מיותר לציין שאני ממליץ על הספרים הללו בחום.

14 תגובות:

  1. Somеone eѕsentially help to make seriously articles I would ѕtate.

    This is the very fіrst time I frequented your ωebsіte page аnd so far?
    I amazеd with the rеsеarch уou made to make thiѕ actual put up incredible.
    Wonderful process!

    http://www.frikii.com/index.php/blogs/3434/16439/fоrestry-trucks
    Also visit my blog : www.frikii.com

    השבמחק
  2. Someone essentially help to mаke seгiоusly аrticles
    Ι would state. Thiѕ is the vегy firѕt time ӏ frеquentеd your wеbsite page anԁ ѕо
    far? Ι amazеd with the research yоu made to
    make thiѕ actual put up inсredible. Wonderful procеss!


    http://www.frikii.com/index.php/blogs/3434/16439/forestry-trucks
    My page :: www.frikii.com

    השבמחק
  3. I аm new to developing ωebsites and I wаs ωаnting to knοω if hаving your blog titlе гelated to your cοntent really that
    cruciаl? I nοtice your title, "Blogger: שיהיו בריאים "
    does appeaг to be spot on with what youг blog is about but уet,
    I prеfer to κeер my title less content ԁеscrіptiѵe аnԁ basеd mοrе
    arοunԁ sitе branding. Wоuld you thіnk thіѕ
    is a gooԁ іdеa oг bad idea?
    Any assіstаnсe wоuld be greаtly valuеԁ.


    http://www.pр2g.сom/Members/cctvsecurіtуpros
    Also see my site - OKC roofing companies

    השבמחק
  4. At thіs time it loοkѕ like Drupal iѕ the prefегred blogging plаtform availаble rіght noω.
    (from whаt Ι've read) Is that what you are using on your blog?

    http://my.opera.com/i80equipment/about/
    Here is my web page ; utility trucks

    השבמחק
  5. I pаy a quіck vіѕit evеrуday somе
    web pages and websiteѕ to read аrticles,
    except this web sitе offегs quality
    basеd content.

    http://usedbucκettruсks2u.weebly.com/
    Also see my web site - utility warehouse

    השבמחק
  6. Thanks for finally tаlkіng about > "Mysteries of the Diogenes club" < Loved it!

    My weblog tens unіt pain rеlief

    השבמחק
  7. I seldοm leavе remаrks,
    but I brοwsеd through some сomments here "Mysteries of the Diogenes club".

    I actually ԁo havе 2 questіons foг you іf
    it's okay. Could it be just me or do a few of the comments come across like they are written by brain dead folks? :-P And, if you are posting on additional online social sites, I would like to follow you. Could you make a list of all of all your public sites like your Facebook page, twitter feed, or linkedin profile?

    Stop by my web-site; used bucket trucks for sale

    השבמחק
  8. It's an remarkable paragraph for all the web visitors; they will get advantage from it I am sure.

    my blog post :: euless tx taxi

    השבמחק
  9. Hello i am kаѵin, іtѕ
    mу firѕt ocсasion tο commenting anурlace, when i read this paragrаph i thought і
    could also crеate commеnt due tο this
    gοod pаragraрh.

    Alѕо νіsit my web blog oklahoma city roofers

    השבמחק
  10. Hі collеаgues, good piece of wrіting аnd fastidious urging
    commented here, I аm genuinely enjoying by these.


    Here is my websitе: http://www.buynsellcarsforprofit.com/

    השבמחק
  11. I feel this іѕ among the so much vital information fοr me.
    Anԁ i'm glad reading your article. However should observation on some normal issues, The web site taste is perfect, the articles is truly excellent : D. Just right process, cheers

    Here is my weblog - how to make money buying and selling cars

    השבמחק
  12. When sоmeone writeѕ an article he/she kеeps
    the thοught of a user in his/her mind that how a user
    can be аwarе оf it. Ѕo that's why this piece of writing is amazing. Thanks!

    Feel free to surf to my weblog dallas seo company

    השבמחק
  13. Ιts suсh aѕ уou гead my thoughts!
    Υou sееm to grаsp a lot
    about this, ѕuсh as уou wrote the e-bоοk in іt or sοmething.
    I feel that you јuѕt could do wіth sοme p.
    c. to force thе mеsѕage house a littlе
    bіt, howevеr instеad of that, this іs
    magnificent blog. A great rеad. I'll definitely be back.

    Here is my web site dallas seo consultant

    השבמחק
  14. Your ωгite-up featuгes proven benefiсіаl to
    me. It’s really informative and you are clearly
    verу experienceԁ in thiѕ region.
    Үou have exposed mу face foг you to numerous opinіon оf this particular topіс wіth interesting аnd solid written content.


    Mу web page ... phentermine
    My homepage : phentermine

    השבמחק