יום רביעי, 27 בינואר 2010

Adam Adamant lives!


אדם אדאמנט חי! ,היתה סדרה של הבי בי סי ששודרה בשחור לבן בשנות השישים,גיבורה היה אדם לואלין דה-ויר אדמאנט (ג'רלד הארפר המצוין),אציל שחי בסוף התקופה הויקטוריאנית, והוקפא עקב נסיבות שמיד נדבר עליהם למשך שישים שנה ,הוא מתוערר בשנות השישים של המאה העשרים ומתקשה להסתגל לשינוים שחלו,המדריכה שלו בתהליך ההסתגלות ואח"כ העוזרת שלו במלחמתו בכוחות האופל היא ג'ורג'ינה ג'ונס (ג'ולייט הארמר) נערת גו-גו חביבה שעובדת בדיסקוטק ולובשת חצאית כל כך קצרה שזה גורם לו להסמיק כל פעם מחדש.


על הזוג מצטרף בפרק השני של הסדרה וויליאם אי סימס (ג'ק מאיי),מפעיל תאטרון בובות ואיש מופעי רחוב מבלקפול,סימס הופך למשרת האישי של אדמאנט והרקע שלו בתיאטרון מוסיף,שניניות ונופך משעשע לסדרה,סימס בדר"כ לא משתתף בהרפתקאות ,אבל עושה כפי יכולתו לעזור מאחורי הקלעים.


הסדרה מתחילה שאדם אדמאנט (השם שלו לקוח מאדמנט,חומר דימיוני שאמור להיות קשה יותר מיהלום) הרפתקאן חובב ,מנסה להתחקות ע"י פושע מסוכן בשם The Face ,אדם מאוהב עד עומקי נשמתו בלואיז,אשר מסתבר שהיא שותפתו לפשע של The Face (איש בעל קול חצצי ,לבוש במסכת עור) .לואיז מובילה את אדם למלכודת שבמהלכה הוא נופל לדלת סתרים ,ואח"כ הופך לקורבן לנסוי מדעי של The Face,הקפאתו בגוש קרח ,הוא מתוערר אחרי שישים שנה בלונדון העליזה שהדבר האחרון שהוא רואה זה את לואיז מחובקת עם The Face ומעירה לו על תמימותו,הסצנה הזו שהוא נופל למלכודת עם גלימתו המתנופת ואח"כ לואיז מתגרה בו ,בצורה מקוצרת חוזרת בכל פעם שהוא מאבד את הכרתו בכל פרק.הסצנה הזו היא כל כך מרכזית לסדרה עד שאני זוכר אותה (ועוד כמה דימוים חזקים מהסדרה) במעורפל בתור ילד (ככל הנראה הסדרה שודרה באיזורינו מתישהו באיזשהו ערוץ).


ג'ורג'ינה ג'ונס היא האדם הראשון שהוא רואה,היא עוזרת לו להתאפס אחרי שישים שנה,מציגה לו את השינוים שעברו על החברה הבריטית,אדמאנט לא ממש מרוצה ממצבו ,הוא יותר נחרד מכמות הנשים שהם עברייניות (אחרי שבפרק הראשון הוא נתקל באחת) ומשחרור האשה,אחד האלמנט של הסדרה הוא הקונפליקט בן ג'וריג'ינה שהיא אישה מודרנית (לאז ) ועצמאית ולאדמאנט שחושב שנשים הן כמו פרחים עדינים שצריך לשמור עליהם,הקונפליקט בן השמרנות למודרניות הוא אלמנט חשוב בסדרה,הסדרה לא לוקחת עמדה ממש בנושא אך מציגה את שתי הגישות בצורה חיובית.


אחרי הפרק השני של הסדרה,שמצטרף עליהם המשרת סימס,הסדרה הופכת לנוסחתית במקצת ,אך למרות זאת מאוד חביבה וצפיה וזאת לכל אורך העונה הראשונה שלה.

אדם אדמאנט עובר לגור בדירה בתוך חניון נטוש,הוא אדם מאוד עמיד בסטאנדרטים של אז,הוא רוכש מכוניות אבל מעדיף רהיטים מתקופתו ,סימס דואג לכל צרכיו. והוא מחדש את קשריו במשרדי הממשלה,ברוב העלילות של הסדרה פקיד ציבור זה או אחר מטיל עליו משימה שהוא מבצע מתחושת חובה,לרוב זה שם אותו בקונפליקט עם אירגון סתרים שפועל בלי מפריע בבריטניה (פושעים,מכשפים,מרגלים או נאצים) עד להגעתו,במקביל ג'ורג'ינה ג'ונס מנהלת חקירה מקבילה שמבוססת על המשימה הנוכחית שלו (הוא מנסה להסתיר פרטים ממנה,אבל היא תמיד מגלה) ,לגברת ג'ונס יש יכולת מופלאה להסתנן לכל ארגון סודי (בתור מלצרית,מזכירה,דוגמנית ושפנפנת פלייבוי למשל) ,והם משתפים פעולה בחקירה בשלב מסוים למורת רוחו.לקראת סוף הפרק אחד מהם או שניהם נתפס ואדם משתמש בשריריו להשתחרר ולשחרר (הוא חזק פיזית לעומת האדם המודרני המנוון של אז) וכישוריו בחרב (שמוסתרת בתוך מקל ההליכה שלו) מסייעים לו להלחם באופן פיזי בעבריינים.


הסדרה נוצרה בבי בי סי על ידי הצוות שיצר את דוקטור הו,סידני ניומן שיצר גם את The Avengers יצר גם את הקונספט לסדרה הזו,ואכן הסדרה דומה מאוד לסדרה The Avengers בפורמט שאנחנו מכירים היום,הסדרה הופקה ע"י וריטי למברט המפיקה הראשונה של דוקטור הו,ומשתתפים בה מיטב הכשרונות של אז,כולל במאי צעיר בשם רידלי סקוט.


העונה הראשונה שלה שרדה כמעט כולה ,מלבד פרק אחד,האיכות של הפרקים לסדרה בשחור לבן היא מאוד גבוהה,במיוחד בגלל שרובה צולמה באולפן ובוידאו שנראה היום נקי בוודאי ויותר חד מהיום שהיא שודרה לראשונה,הסדרה נסתה להתחרות בAvengers ולא ממש הצליחה,לכן הורידו אותה אחרי שתי עונות מהמרקע.


העונה השניה כללה יותר צילומי חוץ ,וסצינות אקשן ע"י צוות הפעלולנים המיוחד Havoc (שעבד על פרקים של דוקטור הו) היתה יותר מושקעת תקציבית וכללה גם שובו של The Face ,לרוע המזל שרדו ממנה רק שני פרקים במלואם,והאיכות שלהם בגלל צילומי החוץ היא פחות טובה באופן ניכר מהעונה הראשונה,הפרק האחרון של הסדרה הוא אחד מהשנים שקיים במלואם ובו אדם שמגיע לגיל מאה מקבל מכתב מהמלכה כמו כל אזרח בריטי שמגיע לגיל הזה.


ג'ולייט הארמר פרשה ממשחק בתום הסדרה הזו,היא נשאה לשחקן וויליאם סקוויר ששזכור כאחד הבוסים של אדאוארד וודוארד בקלאן,ג'רלד הארפר המשיך לשחק בטלביזיה ,בעיקר בסדרה "הדלי" והופיע בפרקים של סדרות קלאסיות כמו "האסיר" ו"לוחמי הצדק".הארפר כנראה קצת הושפע מהסדרה שכיכב בו כאיש שחיי הרבה שנים והוא הפך לאב שוב בגיל 80! .


לסדרה היה פעם אתר מאוד מושקע,במקומו קבלו את מדריך הפרקים מהאתר של קלייב בנקס הזכור לטוב.


אדם אדאמנט היא אחת הפנינות החבויות הללו,שדי שווה להכיר,למרות שהיא ישנה ובשחור לבן,הפרקים מעוד זורמים ועלילתים והיא מאוד מאוד מומלצת,כל הפרקים ששרדו זמינים על גבי DVD.

תהנו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה