יום שני, 4 בינואר 2010

מתח גבוה


אחת ההפתעות הנעימות שהיו לי בתקופה האחרונה ,באה בצורת ספר "מתח גבוה" הוא אוסף סיפורים של מספר ז'אנרים שיצא לא מזמן בעברית,הספר יצא במקור בשנת 2002 מבית ההוצאה של "מק'סוויניז" ,מפעל ספרותי שכולל מגזינים ספרים ועוד פרויקטים שונים ומגוונים בתחום התרבות.


את מקסווניז יזם ומנהל הסופר דייב אגרס,רוב החומר שמופיע שם הוא די לא לטעמי,אך בגיליון/ספר המיוחד הזה שערך הסופר מייקל שייבון מצאתי הרבה סיפורים שמאוד אהבתי ,במיוחד בגלל שרוב הסיפורים שם הם בז'אנרים שאני אוהב לקרוא כמו מתח,מדע-בידיוני ,פנטזיה,בילוש והרפתקאות.


את מייקל שייבון עצמו אני מאוד מעריך,מתוך שלושה ספרים שלו שקראתי ,אהבתי מאוד שנים ("הרפתקאותיהם המדהימות של קווליר וקלי ואיגוד השוטרים היידים"),וכן בפרויקט הזה לקח שייבון את מיטב הסופרים שיכול היה למצוא ועשה אוסף משובח,לא כל סיפור וסיפור אני אהבתי שם,אבל מה שאהבתי בהחלט גרם לי להנאה מרובה.


החלטתי איפה לתת את רשמי על הסיפורים בספר,במשפט או שלושה לכל סיפור עם ספוילרים מינורים במידת האפשר,תרגישו חופשי להתחיל דיונים מספיילרים בתגובות.


הדמות של סקונק ומה קרה לאחר מכן -גלן דיוויד גולד,את גלן דיוויד גולד לא קראתי מעולם,אני יודע שיצא ספר אחד שלו בעברית בשם "קרטר מנצח את השטן" בהוצאת אופוס לפני כמה שנים,השמועות אומרות שמדובר בספר טוב,בכל אופן למרות שמאוד נהנתי מהסיפור עצמו,לא נהיה לי חשק מיוחד ללכת לחפש את הספר ,יכול להיות שאני מפספס משהו טוב בעצלונתי,אשמח לשמוע המלצות.

בכל אופן כל הסיפור מצורף בלינק (ההוצאה נתנה אותו כדוגמא) שנתתי בשם הספר,תעזבו אותכם מלקרוא את זה שם אני ממליץ כבר לרכוש את הספר,"קרטר" של דיוויד גולד היה באיזה שהוא שלב מועמד להפוך לסדרת טלביזיה,אני לא מצאתי סימוכין באינטרנט שהפרויקט הצליח או כשל.


עור חתול-קלי לינק ,ללא ספק הסיפור החולני ביותר באוסף,הוא לא ממש רע ,אבל שאתה רק מוצא משהו בסיפור להנות ממנו,אתה פתאום מרגיש את הסופרת דוקרת אותך במספרים מטאפוריות ,פנטזיה למי שזה חשוב לו.


כיצד שינה קרלוס ובסטר את שמו לקרל והפך לשוטר מפורסם באוקולהומה -אלמור לנרד ,סיפור מתח שמתרחש בתקופת השפל הכלכלית (לא זאת שעכשיו) הסיפור קריא מאוד.


הגנרל-קרול אמושווילר,מאין משל מדע-בדיוני על מדיניות ארה"ב בעירק או אפגניסטן,הסיפור לא מספיק ארוך בשביל באמת להגיד משהו משמעותי.


שעת סגירה -ניל גיימן ,סיפור שמופיע גם באוסף האחרון שיצא באופוס של גיימן "דברים שבירים",בתרגומה המצוין של ורד טוכטרמן ,הוא מופיע פה כי האוסף הזה הוא המקום שהוא הופיע שם לראשונה.


אחרת תוהו ובוהו -ניק הורנבי ,סיפור שמזכיר קצת פרק של The Twilight zone או סדרה דומה.


סיפורו של גריי דיק-סטיבן קינג קטע שהופיע כבר בעברית בספר החמישי בסאגת המגדל האפל ,"זאבי הקאלה" ,הספר זכור לי יחסית כאחד החלקים הטובים יותר בסאגה המייגעת והמנופחת הזו.


דם לא יורד בכביסה-מייקל קרייטון ,קרייטון סוגר חשבון תרתי משמע.אני באופן אישי אוהב יותר את קרייטון כבמאי .נסו לתפוס בMGM את "שוד הרכבות הגדול" שהוא ביים עם קונרי וסאטרלנד,אני גם זוכר לטובה את "מרדף" עם בן גאזארה שמבוסס על ספר שהוא כתב בשם "בינארי" תחת השם "ג'ון לאנג'".וכמובן אם לא ראיתם את "עולם המערב" שצץ מידי פעם בTCM וההמשך שלו "עולם המחר" שצץ בMGM .קרייטון כיידוע נפטר לא מזמן ואני מתישהו גם אקרא יותר ספרים שלו ואצפה ביותר סרטים שלו,אני בטח מפספס משהו טוב פה.


כנגד ההר-דייב אגרס,ממש לא ברור לי מה הסיפור עושה פה,כנראה שבעל הבית היה צריך לכתוב משהו ,אחרת אין ספר.זה מאין סיפור טיולים די משעמם על מסע לקילמנג'רו ,כמו לצפות באיזה דוקמנטרי טבע משעמם ,רק במילים.


פרשת הקנרית הנאצית-מייקל מורקוק ,הפנינה של האוסף הזה ,מורקוק עושה פסטיש מצוין על סקסטון בלייק (עם קצת פו מנצ'ו בצדדים) ,למורקוק מכול האנשים מותר ,כי הוא היה העורך פעם של מגזין סקסטון בלייק וכתב כמה סיפורים קנונים ביותר.הסיפור שמופיע פה היה סנונית ראשונה למספר סיפורים על אותו הגיבור "סיטון בג" שאוגדו ב2007 באוסף The Metatemporal Detective
,"הבלש העל זמני" לפי התרגום המצוין באוסף.

מורקוק היום כבר בן 70 ,מוזן בדלק המעריצים, הוא עובד כמו משוגע על ספרים וסיפורים חדשים תוך שהוא נלחם בבריאותו הלקויה .נאחל לו עוד חיים ארוכים ופוריים ,במיוחד שאחד הפרויקטים שלו לשנה הבאה הוא ספר מלא של "דוקטור הו" (דבר שלפני כמה שנים לא היית מאמין שהוא יעשה).


מחול הרוחות-שרמן אלקסי Weird Western במיטב המסורת של ג'ו אר לונסדייל.


להתראות לכל זה-הארלן אליסון,אליסון הוא אחד מהסופרים המעטים שיצא לי לפגוש ,דבר שעזר לי להבין את יצירותיו האחרות,ביצירה הזו אני עדיין בחזקת מבולבל,מתישהו אני אנסה לקרוא אותה שוב,אולי.


רשימת אלברטיין-ריק מודי,דיסטופיה והזיות סמים כמיטב המסורת של פיליפ ק.דיק ,לא ממש כוס התה שלי ,הוא קצת יותר קיצוני מדיק ולי קצת נראה (אני לא בטוח במאה אחוז) שהוא לוקח קצת פה ושם סמים ,מה שאולי מסביר למה הוא כזה מודי (תודה לת' על הבדיחה).


הסוכן ממאדים ,רומן שמימי -מייקל שייבון, למרות הכותרת מדובר בסיפור הרפתקאות,בערך.


זהו תהנו מהספר,הפוסט נשאר פתוח לדיונים עליו.

תגובה 1:

  1. Zygon יקר
    בתור אחד שפגש את הארלן אליסון
    רציתי להזמין אותך באופן אישי למועדון הקריאה של האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה
    שיעסוק השבוע בספרו של הארלן אליסון - לראות
    אשמח לשמוע את הערותיך על הספר


    מועדון הקריאה התל אביבי יתקיים ביום חמישי, 17.6.2010, בשעה 20:00
    בבית הקפה ''קפה קפה'', ברחוב חשמונאים 95 בת''א
    רצוי להודיע באימייל על הגעה, כדי להערך למספר המשתתפים.
    studiober@gmail.com
    הכניסה חופשית ואינה מותנית בחברות באגודה, או בהגעה למפגשים נוספים.
    מומלץ להביא את הספר.

    מועדון הקריאה הוא יוזמה של האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה,
    כחלק מפעולתה לקידום ועידוד העיסוק במדע בדיוני ופנטסיה בישראל.
    מפגשי מועדון הקריאה מהווים מקום לדיון בספרים, להצגת שאלות ורעיונות מעניינים בהשראתם
    ובמה להבעת דעות ולמציאת נקודות מבט חדשות
    .
    קישור למועדון הקריאה באתר האגודה
    http://www.sf-f.org.il/story_937

    קישור לאירוע באתר האגודה
    http://www.sf-f.org.il/story_1219

    קישור לאירוע בפייסבוק
    http://www.facebook.com/event.php?eid=126086674091773&ref=mf

    השבמחק