יום ראשון, 31 במאי 2009

הביל -פוסט ארוך קצת

אחת מהסדרות החביבות עלי ביותר היא The Bill ,הביל היא סדרת המשטרה הוותיקה ביותר כיום בבריטניה (תיקו עם טאגארט בוותק) ובעלת מספר הפרקים הרב ביותר לסדרת משטרה מודרנית.

היא החלה בשנת 83 ,כמחזה בודד בשם Wo0dentop (כנוי לשוטר במדים לונדוני) ,המשיכה בשנה שלאחר מכן כדרמה בת 12 פרקים לעונה ,במשך שלוש עונות ואח"כ עברה לפורמט המנצח של דרמה שמשודרת פעמיים בשבוע ,מידי שבוע.בתחילה לפרקים של חצי שעה ואח"כ בסוף שנות ה-90 לפרקים של 45 דקות.

הביל היא מוסד בריטי,שהגיע בתקופת הזוהר שלו ליותר מ100 פרקים בשנה,היא טיטאן טלביוזני שניתן להשוות אותו עם סדרות אמריקאיות כמו "חוק וסדר" או CSI ,לביל צוות קבוע של בסביבות 30 משתתפים שאינם מופעים בכל פרק,בכל זמן נתון מצולמים במקביל כארבעה פרקים,התקציב של פרק בסדרה הוא קצת פחות מפרק של דרמה בריטית ממוצעת אבל האיכות של התסריטים,המשחק וההשקעה הכלליות מהווים יותר מפיצוי על כך.

הקונפסט של הסדרה הוא מאוד פשוט,בכל פרק דרך עיני דמות אחרת,אנחנו מקבלים עלילה הקשורה לעבודת המשטרה ,אין כמעט סצנה בפרק שלא מופיע שם שוטר,הכל תמיד שם מנקודת המבט של המשטרה,המראה של הסדרה מאוד ריאלסטי,הפורמט של הסדרה מאפשר גמישות רבה מאוד בעלילות.הביל היא ממש אולר שוויצרי של סדרות משטרה ,הפרקים מאוד מגוונים החל ממיקוד על השוטר הכי פשוט וקשיי היום יום שלו בעבודה ועוד למפקדים הבכירים העסוקים בפוליטיקה ובמאבקי כוחות,מהשוטרים במדים שאין שום פשע קטן מידי עבודה ועד לבולשת אשר יוצא לה לפענח איזה מקרה רצח או חטיפה.

הטון של הסדרה קליל,אבל יש בה רגעים אפלים,שוטרים נהרגים שם במהלך תפקידם,שוטרים גם מועלים בתפקידם ואף מבצעים פשעים,הכל נורא ריאליסטי,בלי שום דבר לא מציאותי ,יש מקרים שנמשכים הרבה פרקים ויש סיפורים שמסתיימים בפרק אחד,ההזדהות של הצופה עם השוטרים מלאה,הם לא מוצגים כעל אנושיים ולא תמיד הפושעים מקבלים את המגיע להם.

הטון של הסדרה מאוד בריטי ,השם של הסדרה הוא פרפרזה על הביטוי Old Bill שהוא כנוי למשטרת לונדון העירונית הMet ,ואכן משטרת הMet היא נושא הסדרה.
הסדרה מתרחשת בנפת Sun Hill הנמצאת במחוז הדמיוני של לונדון Canley שאמור להמצא במזרח לונדון,קאנלי הוא עולם מומצא מפותח ביותר,יש אפילו מפה ריאליסטית שלו שמופיע בפרקים של הביל,יש בו שכונות ואיזורים שחוזרים על עצמן,יש נפות משטרה נוספות שמוזכרות בסדרה מתוך קאנלי עצמו.

הסדרה לאורך השנים היא מסמך,חברתי מרתק ,ניתן ממש לראות התפתחות היסטורית בעבודת המשטרה ובמבנה המשטרה עצמו,אפשר לעקוב אחרי השנוי בחברה הבריטית בצפיה בפרקים של הביל,החל משחיתות וגזענות במשטרה בשנות השמונים ,עלית מעמד האישה מעבר מהגדרת תפקיד של WPC ,שוטרת ממין נשי לPC שוטרת שוות זכויות וחובות לכל שוטר גבר,התפחות המתחים הבין גזעיים בבריטניה המודרנית ועליית כנופיות הנוער ופשעי הסכינים של השנים האחרונות.
הביל זכתה לא פעם לביקורות מצד הציבור על הצגה של אלימות ריאלסטית בפרקי הסדרה,מה שלא הפריע לה להיות במשך שנים לאחת מהסדרות שמככבות בטבלאות הרייטינג הבריטי.

הסדרה התחילה בזמנו ומופקת עד היום ע"י חברת Thames (היום נקראת Talkback Thames ),פעם אחת הזכיניות של ITV והיום חברת הפקה בבעלות תאגיד פרימנטל העולמית.תמז מפיקה את הסדרה ברצף ללא הפסקה ,שהזכיון שלה עבר לחברת קרלטון הם המשיכו לממן את הפקת הסדרה וכך תרמו לאורך החיים המופלא והחסר תקדים כמעט לסדרה.

דיברתי על הסדרה וכמעט לא אמרתי מילה על העלילות עצמן,הביל היא סדרה בת עלילה רצה ורציפה לאורך השנים (למרות שניתן לראות פרקים לא לפי הסדר) ,במחזה המקורי שפתח את הסדרה אנחנו מתוודאים לשוטר צעיר ביומו הראשון בתחנה,ג'ים קארוור שמו (השחקן מארק וינגט) ודרכו אנחנו רואים את עבודה המשטרה,התיסכולים וההצלחות בעיקר את הדה-היראיזציה שלה,ארבע דמיות מהמחזה המקורי עברו לסדרה עצמה ,בינהן השוטרת ג'ון אקלנד (טרודי גודווין).
אקלנד וקארוור ביחד עם המון דמיות אחרות עוברים הרבה תלאות במהלך השנים,הכוללים עליות ומורדות .קארוור מצליח להגיע לבולשת בשלב מוקדם של הסדרה ונחשב לשוטר מבטיח במשטרה, אבל נופל לתהומות האלכוהליזם ובשלב מאוחר יותר מפתח התמכרות להימורים,במהלך הסדרה הוא חוטף המון מהלומות קשות אך מצליח איכשהו לשמור על שפיותו ,הוא הופך לדוגמא קלאסית לאיש שהקריירה המשטרתית שלו גבתה מחיר כבד מחייו ב2005 הוא עוזב את סאן היל והולך לעבוד כבלש כמקום אחר.

גם אקלנד עוברת תלאות רבות,אחרי מספר שנים היא הופכת לסמלת במדים ושם היא נשארת עד סוף הקרירה שלה ב2007 ,במהלך השנים החיים שלה מסתבכים בעיקר בשל רומנים עם דמיות שונות בסדרה,היא מסתירה סודות קשים כמו אונס שעברה בתור נערה (שהוביל לבן שמסרה לאימוץ) ועוד דברים שלא נפרט כאן.

הסדרה התברכה בהמון דמיות ססגוניות ,בשנים האחרונות הכוכבים של הסדרה היו הסמל דייל סמית' (אלקס ולקינשאו) ומפקחת הבילוש סמנתה ניקסון (ליסה מקסוול) ,ניקסון עתידה לפרוש מהסדרה החודש בבפרק שישודר ב18 .דבר שישאיר חלל לא קטן.הרבה שחקנים טובים השתתפו בסדרה ,הסדרה מתוקף היתה סדרה שרצה המון שנים סיפקה המון תפקידי אורח לשחקנים מפורסמים כיום בתחילת דרכם,שחקנים כמו שון בין או קירה נייטלי התחילו את דרכם בתפקיד קטן בסדרה והיא מהווה אבן דרך בקרירה של שחקנים בריטים רבים.

לסדרה היו שלושה ספינאופים,הראשון נקרא "ברנסייד" והיא פשוט סדרה שנתנו לדמות הכי פופלארית בביל באותה תקופה,פראנק ברנסייד (נקרא טומי בפרקים הראשונים עד שנגלה שיש שוטר מכהן בשם זה) ,היה בלש קוקני חלקלק שהיה מזגזג על קו המותר והאסור,בעיקר בגלל שעבד כסמוי ביחידה לחקירת שוטרים,ברנסייד היה טיפוס שבהתחלה אף אחד לא אהב,מאין קוץ בתחת של כולם,אשר בעקבות תהופוכות הגורל הפך למפקח האחראי על מחלקת הבילוש בסאן היל.עם הפיכתו לדמות קבועה ואחראית הוא הפך לאחד מגיבורי הסדרה ולדמות פופלארית מאוד,אחרי כהונה של מספר שנים כמפקח בילוש הוא נאלץ להעלם לעבודה סמויה דחופה.
ברנסייד חזר למספר הופעות אורח בסאן היל וכל פעם שהופיע בפרק גנב את ההצגה,הסדרה שלו לא המריאה על מעבר לשישה הפרקים שהופקו לה,בתפקיד פראנק ברנסייד הופיע השחקן המוכשר כריסטופר אליסון .

הספין אוף השני של הסדרה היה סביב דמותו של דון ביץ',ביץ' היה בלש מוכשר אשר עלמנת להשיג תוצאות כופף לא פעם את החוקים ,ואף חבר לפושעים,כל כך נגוע היה בשחיותיות עד שכאשר נתגלה ע"י הבלש ג'ון בולטון הוא העדיף לרצוח את בולטון מאשר לענות על פשעיו.אחרי שהתגלה הרצח ביץ' ברח לאוסטרליה,חברתו של בולטון מפקחת הבילוש קלייר סטאנטון (קלרה סאלאמן) רדפה אחריו בפרק מיוחד של הביל בן תשעים דקות שהתרחש באוסטרליה ,ביץ' ביים את מותו וסטאנטון פרשה מהמשטרה,הספינאוף השני Beech is back ,מתרחש לאחר שובו הסמוי של ביץ' לחופי אנגליה,סטאנטון העובדת כחוקרת פרטית חושדת שהוא חיי ובועט ומכאן מתחיל משחק חתול ועכבר שנמשך ששיה פרקים (של הספינאוף כמובן) בן ביץ' לסטאנטון.
הדמות של דון ביץ' חזרה לביל למספר פרקים אחרי הספינאוף ,בתפקיד דון ביץ' מופיע השחקן בילי מוריי (אביה של השחקנית ג'יימי מוריי מ"הנוכלים") .

הספינאוף השלישי והאחרון של הביל ,שודר במלואו בארץ בערוץ 33 בזמנו,מדובר בסדרה MIT ,או "צוות חקירות רצח" ,הפרק הראשון פותח בחקירה של דמות בסדרת האם,היו שמונה פרקים לעונה הראשונה בני כמעט שעה,ועוד ארבעה פרקים בעונה השניה בני שעה ורבע,לעונה השניה הצטרפה בלשית שהיתה דמות בביל ,אוה שארפ (דיאן פאריש) ,אחדים מהשחקנים חזרו כדמיות אחרות בפרקים שנים אח"כ בביל.

אני כמובן שלא הצלחתי לדגדג את התופעה,הסדרה מאוד מורכבת ורב גונית בשביל פוסט אחד,השנה החל מיולי היא צפויה לעבוד שנוי פורמט נוסף ,משני פרקים בשבוע לפרק אחד בלבד (בגלל המשבר הכלכלי העולמי) וכמובן לעבור להיות משודרת בHD .

יאללה מספיק דיברתי,תהנו מקטע וידאו רשמי שמפיקי הסדרה נותנים חינם ביוטוב,יש עוד קטעים כאלו באותו ערוץ.

2 תגובות:

  1. נבליט את זה פה,הביל בוויקפדיה ,שעות של חומר קריאה משובח.
    http://en.wikipedia.org/wiki/The_Bill

    השבמחק
  2. נשמע נחמד...

    כמישהי שצופה ב"חוק וסדר" מרגע תחילת שידורה בישראל (מתישהו בשנות ה-90), אני יכולה להזדהות עם צופי סדרות משטרה שנמשכות לנצח.

    השבמחק