יום ראשון, 14 ביוני 2009

עוד כמה בלשים אמריקאים בטלביזיה

בעקבות הפוסט המוצלח על סרטי המיסתורין של NBC ,החלטתי לתת עוד כמה סדרות וסרטי בילוש אמריקאים ,בעיקר מהתקופה שיצא להם פה ושם טלביזיה איכותית בטעות.

נתחיל עם "אלרי קווין","אלרי קווין" הוא תופעה יחודית בעולם הספרות הבלשית,בלש דמיוני שהכותבים שלו משתמשים בשם הגיבור כשמם הספרותי,הוא קיים מ1928 ומאז הספיק להופיע במספר עצום של ספרים,תסכיתי רדיו,תוכניות טלביזיה ואפילו עד היום יוצא מגזין הנושא את שמו.

אלרי קווין החל כאשר שני בני דודים אמריקאים,דניאל נתן תחת השם פרדריק דני ומאנפרד עמנואל לפופסקי המכונה מנפרד בניגטון לי,כתבו ספר מיסתורין עלמנת לזכות בתחרות במגזין ,השיתוף פעולה הפורה הזה,תחת השם "אלרי קווין" הניב במהלך השנים את היצירות הטובות ביותר בז'אנר המיסתורין ,השנים לא התספקו כאמור ברק לכתוב ספרים,הם התרפסו לרדיו ואף לקולנוע בעיבודים לספריהם ,כשיצא המדיום החדש של הטלביזיה רשת דומונט (רשת שאיננה קיימת יותר,והיא נושא לפוסט יותר גדול) הפיקה סדרה עם עלילותיו של אלרי קווין למרקע.

אבל המפעל הכי חשוב שלהם היה ללא ספק המגזין ,המגזין הנושא את שם הגיבור הביא את אלרי קווין לגבהיים חדשים,ואף יצר בימה לסופרי מיסתורין ליצירותיהם הקצרות,הרבה סדרות מיסתורין משובחות חייבות את חייהם לקיום המגזין,רשימת הכותבים שלהם רבה ומגוונת וכוללת סופרים כמו סטיבן קינג,אגאתה כריסטי (שסיפוריה אפילו הופיע ב"סטראנד" שבו פורסם לראשונה שרלוק הולמס) ,סומסרסט מוהם,פי ג'י וודהאוס ,תיאודור סטרג'ן והרבה סופרים טובים,אייזק אסימוב כתב סדרת בילוש לא מדע בדיוני במגזין הזה בשם "האלמנים השחורים" על מועדון בלשים שלכל אחד מחבריו יש כינוי הנובע מעכביש אחר,ג'ון מורטימר פרסם במגזין הזה את סיפורי" רמפול מהביילי" שלו (במקביל לסדרה המוצלחת ב"תמז") .

אחד היוצרים היותר פורים במגזין,היה אדוארד ד.הוך ,הוך שנפטר ב2008 היה עוד מותו הסופר בעל רצף הסיפורים הכי גדול במגזין ,אולי גם בהיסטוריה של המגזינים בעולם,הוא פרסם מאז שנות השישים,סיפור אחד לגליון של אלרי קווין,בסך הכל כ450 סיפורים בערך,חצי מהתפוקה שלו כסופר,הוא היה אחד הסופרים הבודדים ,שהורשו לכתוב כ"אלרי קווין" והוא יצר המון גיבורים נפלאים ומשוקעים למגזין ,אחד הגיבורים שלו "ניק ולווט" פורץ נוצץ וג'נטלמן עם עקרונות זכה גם לעיבוד טלביזיוני בצרפת,הסיפורים שלו היו ברמה מאוד גבוהה ושימשו רף איכותי לסופרים האחרים שפורסמו במגזין.

המגזין יוצא תחת רשת המגזין של Dell ,הוא בפורמט Digest (כמו פנאי פלוס רק עם נייר עיתון),במקביל עליו יוצא גם מגזין המיסתורין של אלפרד היצ'קוק ,"אסימבוס" ו"אנאלוג" שמפרסמים סיפורי מדע בידיוני ופנטזיה.

מה שמביא אותי לסדרה שאני רוצה לדבר עליה,בשנת 71 נעשה נסיון להביא את אלרי קווין למסך הקטן בצבע,בסרט שנקרא "אלרי קווין:אל תביט מאחוריך" ,בסרט נעשו שנויים בעלילה המקורית ואלרי קווין (פיטר לדפורד) הוא אחיינו של פקד במשטרה (הארי מורגן מהסדרה מאש) העוזר לו לפתור תעלומה מסובכת ,אני אומר שינוי מפני שבסיפורי קווין המקוריים אלרי קווין היה בנו של פקד המשטרה שפתר באמצעות לוגיקה ונחישות ,תעלומות שהותירו רוב השוטרים המקצועיים מבולבלים.

הפיילוט לא הפך לסדרה ושודר כסרט הטלביזיה השבועי באותה תקופה,הוא בוסס במקור על הספר Cat of Many Tails .בשנת שבעים וחמש הפיקו גרסה מוצלחת יותר כסדרה,היא כללה פיילוט מוצלח בשם Too Many Suspects עוד 22 פרקים,הפיילוט התבסס על הספר The Fourth Side of the Triangle ,פרק נוסף התבסס על סיפור קצר וכל השאר היו תסריטים מקוריים.
הסדרה היתה מושקעת מכל בחינה ,הן בתסריטים והן בשחקנים ,כיכבו בה ג'ים האטון כאלרי קווין,דיוויד ווין כאביו המפקח ריצ'ארד קווין,טום ריס כסמל ויליה וג'ון הילרמן ("מגנום") כבלש המתחרה וכוכב הרדיו סיימון ברימר.הסדרה התרחשה בשנות ה-50 .

כאשר הסתיימה הסדרה נותרו מספר תסריטים שלא הופקו,הרמה הגבוהה של התסריטים שכנעה את המפיקים למחזר אותם לסדרות אחרות ,כמה מצאו את עצמם בסדרה קצרת היומים "תעלומות אדי קפארה" על בלש ממוצא איטלקי,שילוב של "קולמבו" עם אלרי קווין.אחד התסריטים הפך לפרק של "רצח במשיכת קולמוס" ,אחד מהפרקים הללו שמפיקים בשביל לעמוד במכסת הפרקים לעונה ומצולם במקביל לפרק אחר,ג'סיקה פלטשר קריינה עיבוד לסיפור המתרחש בשנות הארבעים ולא הופיעה בו בכלל.

דיברתי על אלרי קווין,צריך להזכיר את "נירו וולף" ,יצירתו של רקס סטאוט,וולף הוא בלש מיוחד במינו,הוא אינו יוצא מהבית ,בגלל השמנת יתר,יש לו היסטוריה אישית מסוכבת ומורכבת ושהוא לא פותר תעלומות באמצעות מוחו,הוא מתפנה לתחביביו השונים בינהם גידול גינת סחלבים בביתו.
העוזר שלו והאיש שעושה בשבילו את כל עבודת הרגליים (וגם חוטף מכות מידי פעם) הוא ארצ'י גודווין,גודווין (לא לבלבל עם איש אמיתי בשם זהה שהיה פעיל בתעשיתה הקומיקס האמריקאי) הוא בלש מהסוג של סם ספייד,והוא אחד העוזרים (כמו דוקטור ווטסון או הייסטינגס) הפעילים ביותר בהיסטוריה של הספרות.
וולף הוא יליד מונטגרו ,דרך שבא לידי ביטוי בעלילות,יש לו מוזריות רבות (כמו שהוא אוסר על אנשים לקרוא לו בשמו הפרטי) ,הספרים בסדרה נחשבים לספרים פורצי דרך בתחום הספרות הבלשית.גם לוולף הופקו גרסאות רבות למסך הגדול והקטן ,האחרונה שבהם היא הפקה קנדית עם מורי צי'קין כוולף וטימוטי האטון כגודווין.אני בחרתי להתמקד בגרסה של שנות השמונים עם ויליאם קונרד (השמן מג'יק והשמן) כוולף ולי הורסלי כגוודיין,הסדרה שלא בדיוק נאמנה למקור,נחשבת לסדרה הכי חביבה ומוצלחת של הצמד למרות חוסר הצמדותה לטקסט .

עוד הפקה אמריקאית שכדאי לדבר עליה,היא סרט טלביזיה חד פעמי שיצא לבלש הידוע כ"השופט די" ,מבוסס על סדרת ספרים של רוברט ואן גוליק ,"די גונג אן" הוא שופט חוקר בסין במהלך שושלת טאנג,גוליק עיבד מסיפורים סינים את עלילות השופט ,שכללו תעלמות רצח ומסיתורין ,לקוראים המערבים תוך שמירה על הצביון הסיני של העלילות,בשנת 74 הופק לפי ספר אחד בסדרה The Haunted Monastery סרט טלביזיה שהיה אמור להיות פיילוט לסדרה.
הסרט עפ"י תסריט של ניקולס מאייר ,זכה להמון תשבוחות ואף היה מועמד לפרס אדגר,אבל מנהלי הרשתות שציפו למשהו בסגנון ברוס לי,לא המשיכו את הסרט הבודד לסדרה שלמה.כל הצוות של שחקני הסרט היו ממוצא סיני.

אתמול התבשרנו שקריסטופר לי הולך סוף סוף לקבל תואר אצולה,יהיה מאוד קשה לתאר את הקרירה העצומה של האיש הזה בפוסט אחד,לנסות זה מאוד מרתיע,כהומאז' קטן אני אמליץ על שתי הפקות שרלוק הולמס שהוא היה מעורב בהם (מתוך הרבה הפקות שרלוק הומלס שללי היה חלק בהם),הן לא נאמנות למקור ,לא תעמודנה בכל סטנרדטים ספרותיים,אבל הן נורא כייפיות,פטריק מקניי מופיע לצד לי בתור דוקטור ווטסון.
שתי המיני סדרות הן : Incident at Victoria Falls ו Sherlock Holmes and the Leading Lady .

זהו אני חושב,צייד מוצלח.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה