יום שבת, 20 ביוני 2009

האחיות ורנר

בסוף שנות ה-70 באחת מהמדורות של "אלה הם חייך" (קונספט אמריקאי במקור שבו לוקחים אישיות ומציגים את חייה המרתקים,בארץ זה נקרא "חיים שכאלו") הובא סיפורה של ,מרגוט טרנר,אחות צבאית לשעבר שבילתה את מלחמת העולם השניה ביחד עם עוד נשים אחרות ,במחנה שבוים יפני.לוויניה ורנר ,התחקרינית שהפיקה את הכתבה המוצלמת בסגמנט על מחנה השבוים,השתכנעה שסיפורה של מרגוט והנשים האחרות במחנה ,הם חומר לסדרת דרמה מצוינת.ורנר חסרת כל נסוין בדרמה אבל בעלת אמביציה מרובה ,כתבה את הבסיס לסדרת דרמה שתבוסס על סיפורי המלחמה של הנשים ,היא לקחה איתה שתי תסריטאיות מוכשרות :ג'יל הים ואן וארלי שהיו שחקניות קודם לכן ,ויצרה והפיקה דרמת מופת שנמשכה שלוש עונות ועוד ספיישל בן שני חלקים.

אני מדבר כמובן על Tenko ,דרמה מופתית של הבי בי סי שהציגה כאמור את חייהם של הנשים הבריטיות (ואחרות) במחנה השבויים.בשנת 1941 נפלה סינגפור לידי היפאנים ,האוכלוסיה המערבית של סינגפור (בעיקר מהגרים בריטים) עברה למחנות שבויים מרוחקים.הפרק הראשון (וחלק מהפרק השני) הם היחידים שצולמו בלוקיישן בסינגפור עצמה ,רוב הסדרה צולמה בסט שנבנה בתוך המחנה בדורסט.הסדרה מתחילה שהיא מציגה את הדמיות הראשיות (שהן כולן נשים) חיים חיי אושר ומותרות יחסיים בתוך סינגפור ,שהמפציצים היפנים מגיעים ומתחיל הפנוי ,הטון של הסדרה מתחיל להיות קודר וממשיך עם מותה הלא צפוי של אחת מהנשים בתחילת הפרק השני.

כאשר ספינתם של המהגרים האירופאים,כושלת במשימת לברוב,נופלים האזרחים בשווי ונערכת הפרדה בן נשים לגברים,הנשים מובלות למחנה שבויים שעליו מפקד מייג'ור יאמוצ'י (ברט קווק המצוין) ,יאומצ'י הוא קצין קרבי לשעבר שבשל בעיות בריאות הופקד לנהל את הכלא.דווקא במצב הזה שלגברים יש סמכות בלתי מוגבלת על נשים (עד להוצאה להורג) מתגלה הפמיניזם והכוח הנשי של השבויות ,והן יוצרות חברה משלהן ,חזקה בפני עצמה וללא גברים,כאשר הקשיים של מצבן והטרגדיות השונות של מציאות מחנה השבויים מאיימת לשבור את רוחן ללא הרף.

הקאסט הנשי מציג נשים מכל שכבות החיים דאז: מריון ג'פרסון (אן בל ) ,היא אשתו של קולנל בריטי ההופכת לדוברת והמנהיגה של הנשים במחנה,היא מתאמת כמעט על כל נושא עם יאמוצ'י אבל מנסה תמיד להגיע איתו לפשרה,לעתים בדקה התשעים כאשר אחת או יותר מהנשים עומדות לפני כיתת יורים.מריון איבדה את חברתה הטובה בפרק השני,והיא מנסה להשרד ולעזור לנשים שהיא מנהיגה להשרד בסביבתם הקשה,מלבד הדוברות של השבויות היא גם מנסה לפתור את הבעיות השונות שלהן (הריון,תרופות,ילדים קטנים,אונס ע"י הסוהרים וחום) ,מריון היא הדמות הראשית בסדרה אבל היא לא מקבלת את כל או אפילו את רוב זמן המסך.

המנהיגה הנוספת שמתגלה במחנה לצד מריון ,היא דוקטור ביאטריס מייסון (סטפני קול המצויינת מ"דוק מרטין") רופאה קשוחה ואיכפתית ,שרוחה העזה מתחיל להסדק בגלל התנאים הקשים במחנה,וחוסר יכולתה (בגלל חוסר משאבים) לעצור את מקרי המוות הרבים שם,שתי אחיות שעבדו עם דוקטור מייסון לפני המלחמה ,הופכות לסגניות במחנה שלהם והן : קייט נוריס (קלייר אוברמן) אחות אוסטרלית שהיתה חובבת מסיבות לפני השבי,לנוריס יש ארוס שנלקח אף הוא בשבי ביחד איתם והיא דואגת לגורלו ונלי קיין (ג'ינאן קרואלי) חברתה הרווקה של נוריס,אשר בשבי היא פותחת ברומן עם אישה ,מה שמוביל לנידוי והחרמה ע"י הנשים במחנה ועד להתאבדות.

המנהיגה השלישית במחנה היא נזירה הולנדית בשם האחות אולריקה (פטרישה לורנס) ,אולריקה הופכת לידידתה הטובה של דוקטור מייסון ומסייעת לה רבות,דמיות נוספות הם אשת החברה לשעבר רוז מילר (סטפני ביצ'ם ) והשרלילה הקוקנית בלאנש סימונס (לואיז ג'יימסון ) ,מילר וסיימונס הופכות לחברות טובות ודאגות תמיד למורל המחנה,דמות נוספת שחייבים להזכיר היא כריסטינה קמבל (אמילי בולטון) אשה בריטית ממוצא חצי סיני שסופגת גינויים ועלבנות הן מצד הנשים במחנה והן מצד השומרים.

Tenko היא המילה שפרושה התפקדו או הסתדרו במסדר,כאשר היא היתה נישאת ברחבי המחנה הנשים היו צריכות לעזוב הכל ולהתפקד,אי עמידה בכך פירושה מוות.הדרמה רצה שלוש שנים (10 פרקים בכל שנה) ואף היו שני פרקים מיוחדים שסקרו את שארית הנשים בשנים שלאחר המלחמה.טנקו היא אבן דרך בטלביזיה הבריטית,היא מרתקת ,פורצת גבולות,מרגשת ומאוד ריאליסטית למרות שעברו לא מעט שנים מהפקתה ,אני בהחלט ממליץ עליה ,כל הסדרה יצאה בDVD .

אחרי שהפיקה את האיחוד של טנקו ,לוויניה ורנר המשיכה לעבוד בתפקידים מנהלתיים בכירים ברשתות טלביזיה,בשנת 87 היא יסדה חברת הפקה חדשה משל עצמה,כאשר חברות ההפקה החלו לפרוח בבריטניה עם עליית צ'אנל פור .החברה נקראה "Warner sisters " והפקותיה מציגות בדר"כ נשים חזקות ועצמאיות בסטיואציות קשות ולפעמים משפילות.

הסדרה הראשונה של ה"אחיות ורנר" היא Wish me luck , ורנור חברה שוב לג'יל הים ליצור עוד סדרה על נשים במלחמת העולם השניה,הפעם על רשת ריגול נשית שפעלה מעבר לקווי האויב.הדרמה ששודרה במשך שלוש שנים,כללה מראות קשים ועינוים ע"י נאצים.כיכבו בה ג'יין אשר ,ג'יין סנודון וקייט באפרי . כל הסדרה יצאה על גבי DVD .

הפקות נוספות של ה"אחיות ורנר" היו Rides ,סדרה שנמשכה שתי עונות על נהגות מוניות.
"למכור את היטלר" על שערורית היומנים המזיופים של היטלר. A Village Affair על רומן שמנהל בעל שהוא ואשתו עוברים לחיות בכפר ו Lady Audley's Secret דרמה תקופתית,עיבוד לרומן של מארי אליזבת ברדון.

האחיות ורנר גם הפיקו הפקות בינלאומיות בעיקר לשוק האוסטרלי עם מיני סדרות כמו The bite העתירת תקציב ו Do or die המשובחת בכיכובה של קייט אשפילד.שתי הדרמות הללו מכילות קאסט אוסטרלי ובריטי מצוין.

ל"אחיות ורנר" יש שותפות גם עם הסופרת מרטינה קול ,קול אישה קשת יום שעזבה את ביתה האלים בחוסר כל שהיא בהריון ,הפכה לאחת מספורות הפשע המבוקשות ביותר בבריטניה ,אחרי ספרה הראשון Dangerous lady ,העסק במציאות של עולם הפשע בלונדון,ורנר כמובן הפיקה את הגרסה הטלביזיונית ל Dangerous lady ולספר נוסף של קול The jump ,וממש בימים אילו עולה ברשת SKY מיני סדרה נוספת מבית קול וורנר ,עיבוד לספרה של קול בשם The take המשודרת גם בHD .

אני מאוד ממליץ על הדרמות של לויניה ורנר,לא ראיתי את כולן,אבל ראיתי מספיק בשביל להבין שמדובר בבית הפקות איכותי ולא מתפשר,הדרמות שלהן טובות ומשובחות ואלו דברים שעל הנייר אולי לא הייתי טורח לחפש,אבל אחרי שראיתי את טנקו לא היה צריך לשכנע אותי הרבה.

תהנו למי שיצא לראות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה