יום שבת, 27 ביוני 2009

ספרים שקראתי לאחרונה-Necroscope


אני פותח מדור חדש בבלוג,אומנם דיברתי על ספרים גם קודם,אבל המדור הזה יהיה מיוחד לספרים שקראתי בטווח כמה חודשים אחרונים,מיום כתיבת הפוסט.


הספר הראשון שבחרתי הוא Necroscope של בריאן לאמלי, הראשון בסאגה שבאופן רשמי היסתיימה ,אך הסופר חוזר אליה כל פעם מחדש.


אם היו מבקשים ממני להגדיר את הספר אז מראש הייתי אומר שהוא שייך לז'אנר האימה (או הפנטזיה האפלה) ,אבל הוא ספר מורכב ורב מימדי שקצת קשה לגמור את הדיון בו במילים האלו.


נקרוסקופ הוא שילוב של המון סיגנונות,הוא קצת מזכיר את הארי פוטר (למרות שהוא נכתב בשנות השמונים עוד לפני שהארי היה ניצוץ בעיני המחברת שלו) ,הוא מזכיר ספרי ריגול בעיקר מותחנים מתקופת המלחמה הקרה (התקופה שהוא נכתב בה) ,יש בו תיאורי אימה מוחשים ומעוררי פלצות,הוא כתוב בצורה מאוד אינטלגנטית ,אינפרמטבית כמו מיטב ספרי המד"ב ויש בו ערפדים ,ערפדים עם טוויסט מרושע שאחרי שקראתי רק את הספר הראשון בסדרה ,עדיין לא ברורה לי עוצמתם המלאה.


לעלילה בקצרה ועם כמה שפחות ספוילרים,הארי קאוך (אני מניח שככה מבטעים את השם Keogh ),הוא נצר למשפחה רוסיה החי באנגליה ,למשפחתו יש היסטוריה של שימוש בכוחות על טבעיים עוד מימי סבו וסבתו.הארי לומד בפנימיה בתחילת הספר ומגלה (או יותר נכון הקורא מגלה אחרי שהארי כבר יודע) שהוא "נקרוסקופ" (כמו מיקרוסקופ רק אדם שיכול לראות את רוחות המתים ולשוחח איתם) ,הארי מנצל את יכולתו בתחילת הספר בעיקר לרמות במבחנים בפנימיה ע"י ניצול הכישורים והידע של אנשים שלא איתנו עוד.המורים שלו שמים לב לזה וידע על יכולתו אף מגיע לדרגים מסוימים בממשלה.
במקביל מסופר על היריב שלו בספר הזה בסדרה,בוריס דרגוסני, נקרומנסר (אחד שפיזית תוחב את הידים שלו למתים עלמנת לגרום להם לדבר) ממוצא רומני שעובד בשירות המחלקה העל טבעית בק.ג.ב .

בעת ביקור בכפר הולדתו ברומניה דרגוסני מפותה ע"י יצור שטוען שהוא ערפד (הוא רק שומע את קולו ולא רואה אותו פיזית) דרגוסני הופך לכלי שרת בידי הייצור (שיתכן שהוא כן או לא ערפד) עד לאימות הסופי עם הארי על אדמת בריטניה.

למרות התיאור המקוצר שלי,העלילה רוויות אקשן ותיאורי אימה ופלצות,כמו כן יש את הוויה הפנימיה של הארי השזורים בסיפורי האישי שכולל אמא מכשפה (לא במובן של מרשעת) ואבא חורג מתעלל ומרושע.כל הסיפור מסופר מנקודת מבט עתידית ע"י רוח רפאים המתדרכת את יורשו של ראש המחלקה העל טבעית בMI6 ,אחרי שהמייסד וראש המחלקה המקורי, הלך בפתאומיות לעולמו,הסיפור של הארי מתרחש בשנות השבעים והתדרוך בשנות השמונים.


מי זו הרוח הזו ? מה הם הערפדים הללו ? זה עוד לא ברור מהספר הראשון ,יש הרבה שאלות אחרי שקוראים אותו ודי ברור שהספר נועד להיות חלק מסדרה.אני מאוד נהנתי מהספר,אבל עוד לא הרגשתי צורך בוער להמשיך ולקרוא את הספרים האחרים בסאגה,יתכן שאני אחזור אליהם ויתכן שלא.

בריאן לאמלי למיטב הבנתי הוא סופר מאוד מגוון ומעורך בעולם,אני חושב שאני אמליץ לאנשים לנסות את הסיפורים הקצרים שלו,בעיקר להתרגל לסגנון שלו ולראות אם הוא מתאים להם,הסאגה של נקרוסקופ היא פשוט התחייבות גדולה מאוד (חמישה ספרים בסאגה המקורית ועוד ספרי המשך).

לסיכום ספר מומלץ ואינטלגנטי ,אבל הוא חלק מסדרה ולא ממש עומד בפני עצמו וטיפה היתישן קצת (בכל זאת נכתב בשנות ה-80 ) אבל בכל זאת כדאי למי שאוהב אימה ורוצה משהו שונה ממנת היתר של הסטיבן קינגים שמציעים פה בארץ.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה