יום רביעי, 3 ביוני 2009

סרטי המיסתורין של NBC -ארוך

לאחרונה אני מרגיש צורך לדבר על טלביזיה אמריקאית יותר,במיוחד על הטלביזיה שעשו בשנות ה-70 ,כאשר עוד פה ושם היו להם תוכניות איכותיות שניסו לאתגר את הצופה
.אולי זה היה הראשוניות שבדבר, אולי זה העשור הקדום ביותר שאני מסוגל לצפות בתוכניות ממנו מבלי להשתעמם,אבל אי אפשר להתווכח עם מידת ההשקעה ששלושת הרשתות דאז הפנו לתחרות על לוח המשדרים,רק ממבט על הכמות של הדרמות והקומדיות בשנים הללו, אפשר לטעון שהשיטה של טלביזיה מסחרית עובדת.

אחד המיזמים הכי יקרים בתולדות הטלביזיה ,היה סרט טלביזיה שבועי או Movie of the week ,רשת ABC ,החלה עם המיזם עוד בשנות השישים ,שני הרשתות האחרות החלו לשדר גם סרט טלביזיה שבועי משל עצמן.הרעיון בהתחלה היה להקדים הופעה של סרט שיוקרן בקולנוע בשבוע,ע"י הקרנתו בטלביזיה (הגיוני מאוד אם זוכרים שרוב המקלטים היו בשחור לבן וקלנוע היה בצבע, שלא לדבר על המסך גדול שלו),בשלב יותר מאוחר, בעיקר בסרטים שהופקו ע"י אולפני יונברסל .
החלו להפיץ את הסרטים הללו כסרטי קולנוע באירופה ,ועוד מקומות ,עלמנת להחזיר את ההשקעה ולהניב עליהם רווחים נוספים.
הסרטים הללו בזמנו הגיעו עד תקציבים של מיליון או מיליון וחצי דולר לסרט (סכום עצום דאז) ,בממוצע,היו גם סרטים הרבה יותר יקרים באותה תקופה.

בשלב מסוים שלבו את סרטי הטלביזיה עם פיתוח הסדרות החדשות של הרשתות, ואז יצא שרוב הפיילוטים לסדרות הופקו באורך סרט והוקרנו לפני ההחלטה על הפקת הסדרה כסרט טלביזיה,חלקם הפכו לסדרות,לחלקם הופקו המשכים כסרטי טלביזיה נוספים ,חלקם נשארו כסרט בודד וחלקם גם הניבו המשכים וגם הפכו לסדרות.
אחד הסרטים הראשונים שהופקו היה "מרשם לרצח" ,גרסה שלישית למחזה טלביזיוני על תעלומת רצח מנקודת המבט של הרוצח,כאשר הבלש שפתר את התעלומה היה מפקח קולומבו ,הסרט הופק ב68 ע"י NBC ומהווה את הפיילוט הראשון לסדרת סרטי המסתורין הראשונה של NBC .

לNBC ויוניברסל (אז לא אותה חברה) היה הסכם על הפקת "סדרות מטריה",סדרות שבועיות שבהם גיבורים קבועים יתחלפו מידי שבוע ,עלמנת ליצור סדרה רציפה שבועית,ההסכם היה שבתום ההקרנה הראשונית יוניברסל יפיצו את זה בבתי קולנוע (בשלב מסוים זה עבר לאירופה) ובסינדיקציה כלל עולמית.
הסדרה הראשונה בעלת המאפיינים הללו, היתה שם המשחק ,היא גם מהווה את הפעם הראשונה בהיסטוריה שבה סרט טלביזיה הפך לפיילוט לסדרה .חלקי הסדרה היו מאוד מחוברים באופן יחסי ,שלוש דמיות שונות שהם שני כתבים ומו"ל שעבדו באותו עיתון,הופיעו כל אחת בפרק שבועי בכיבובה ובעלילות נפרדות באורך סרט ,לפעמים אחת הדמיות הראשיות עשתה הופעה קצרה בפרק של דמות ראשית אחרת,למטרת שמירה על ההמשכיות.
ההפרדה של שלושת כוכבי הסדרה ג'ין ברי ,רוברט סטאק ואנתוני פרנסיוזה אפשרה להפיק סדרה יותר מושקעת ובת יותר פרקים.אחת השחקניות שהתגלתה בסדרה היתה סוזאן סיינט ג'ימס שהופיעה בדמות פגי מקסוול ,המזכירה השנונה שהוותה דמות מקשרת בסדרה בין הדמיות הראשיות השונות,אחד הבימאים, שביים פרקים בסדרה היה סטיבן שפילברג, שביים בתחילת דרכו פרקים מסדרות שיוזכרו בהמשך.

סדרת מטריה נוספת היתה The bold ones ,שהיתה פשוט אוסף של סדרות בעלות קשר רופף ,היא כללה את The Bold ones:the new doctors על רופאים צעירים תחת רופא אחראי,The bold ones:the lawyers על עורכי דין פליליים, ו The bold ones:the protectors על שוטרים. האחרונה מבוססת על סרט טלביזיה בשם Dead lock והיא הוחלפה בשנה הרביעית והאחרונה של הסדרה ע"י The bold ones:The sentor העוסקת כמובן בסנטור בכיכובו של האל הולברוק, גם היא בוססה על סרט טלביזיה שנקרא A clear and present Danger .

בסוף שנת 71 NBC החליטה לעשות משבצת מטריה של סרטי טלביזיה של מיסתורין,שלושה גיבורים שיוחלפו כל שבוע בסרטים של 90 דקות (70 דקות בלי פרסומות) ,הצעד הזה הביא להם הרבה רייטינג בזמנו בעיקר בגלל האיכות הגבוהה של של שלושת סדרות הסרטים הראשונות.
שלושת הגיבורים הראשונים היו "קולמבו" שזכה לפיילוט נוסף באותה שנה.מק'קלאוד שמיד נדבר עליו ומק'מילן ואשתו כנ"ל.

מק'קלאוד היתה סדרה על "דג מחוץ למיים" מבוססת על סרט של קלינט איסטווד ,היא עסקה במרשל סם מק'קלאוד, שוטר ממשטרת טאוס, בניו מקסיקו, המוצא עצמו בניו-יורק שהוא מסופח למחלקת הבילוש שם .מק'לאוד בעזרת גישת הקאובוי שלו וחזותו המטעה (של איש פשוט) מצליח לפתור פשעים חמורים שטובי השוטרים בניו יורק מסתבכים איתם.הוא מתעמת במסגרת עבודתו עם הצ'יף הממונה עליו,אבל תמיד מצליח להגיע איתו לפשרה ותמיד לתפוס את הפושע.
בתפקיד מק'לאוד מופיע דניס וויבר,שחקן מערבונים ותיק ,כדמות משנית חוזרת מופיעה השחקנית דיאנה מולדר ככריס קופלין אהובתו/ידידתו שהיא גם עיתונאית ובת דודתו של הצ'יף ,את הצ'יף (הממונה על מחלקת הבילוש בעיר ניו יורק) שיחק ג'יי די קאנון ודמות נוספת היא הסמל ג'ו ברודהורסט (טרי קארטר ששיחק בגרסה המקורית של באטלסטאר גלקטיקה).

"מק'קלאוד" לאחר פיילוט כסרט טלביזיה ,החלה את דרכה במשך עונה אחת ,בסדרת מטריה אחרת שנקראה Four in one ,שישה פרקים בני שעה היו לכל אחת מהסדרות שהרכיבו את הסדרה,הסדרה כללה מלבד מק'קלאוד את "נמל תעופה סן פרנסיסקו" בכיכובו של לויד בריג'ס (פרנל רוברטס בפיילוט) ,ואת "הפסיכיאטר" עם רוי טיניס אך והסדרה החשובה ביותר במטריה היתה Night gallery ,אנתלוגית האימה השניה של רוד סרלינג.גלרי היתה הסדרה השניה שהמשיכה בתום השנה לעוד שתי עונות,בכל פרק היו שני סגמנטים של סיפורי אימה שונים (בפיילוט שלושה סגמנטים) התסריטים היו ברמה גבוהה כמו שלמדנו לצפות מסרלינג .שהגיעה הסדרה לסינדיקציה עלמנת לנפח את כמות הפרקים ,היא הופצה בפורמט של חצי שעה ונוספו לה פרקים של סדרת על טבעי קצרת יומין בשם The sixth sense .

מק'מילן ואשתו השלימו יפה את הסדרה השלישית ,העלילה היתה על זוג נשוי הפותר תעלמות ,בתפקידים הראשיים היו סוזאן סיינט ג'יימס ורוק הדסון.סטיוארט מק'מילן היה הקומישונר החדש של המשטרה,בעברו עו"ד פלילי אשר יצג עבריינים, מק'מילן הוצנח למשטרה עלמנת לשפר את אחוזי ההרשעה שלה. אשתו סאלי היתה בת של שוטר שיחנה בחושי בלש חדים והיתה בעלת עבודות ועיסוקים מגוונים.סאלי ובעלה היו נתקלים ביום יום בתעלומות שונות ומשונות ופותרים אותם בסוף הסרט,התסריט היה חד ומלא שניניות מילוליות ,שני השחקנים מאוד התאימו יחד והיו בסדרה הרבה אתנחתות קומייות ,וגם דמיות משנה מעולות בראשותם סמל אנרייט,בלש נאמן ומוצלח שסבל במסגרת עבודו מהקפריזות של הקומישנר מק'מילן.

שלושת הסדרות היו מאוד מוצלחות ופולאריות והם שרדו עד לסיום סרטי המיסתורין של NBC ,בעונה האחרונה של מק'מילן ואשתו המפיקים הרגו את דמותה של סאלי (והפכו את הסדרה הזו למקמ'ילן) בעיקר בגלל שלא רצו לשלם לסוזאן סיינט ג'יימס את מה שמגיע לה.מק'לאוד חזר בסרט טלביזיה "שובו של סם מק'לאוד" בשנת 89 ,וקולומבו התגלה כשורד הגדול מכולם,ב89 רשת ABC התחילה מטריה של סרטי מיסתורין חדשה משל עצמה והם צרפו אותו ברוטציה לשני גיבורים חדשים:
B.L.Stryker עם ברט ריינולדס על בלש פרטי וגידיון אוליבר עם לואיס גאסט ג'יוניור כמרצה באניברסטיה הפותר תעלמות,שני הסדרות הללו לא ממש שרדו,בשלב מסוים צרפו לקולמבו עוד חמישה סרטי טלביזיה של קוג'אק אבל אח"כ הפסיקו עם המטריה,קולמבו הופיע בABC כסרטים בודדים עד 2003 .

נחזור לשנות השבעים,בעקבות ההצלחה של שלושת הראשונים NBC הגבירה את כמות סרטים המיסתורין שלה אבל בפחות הצלחה.הם תגברו את האורגינלים בסדרה נוספת Hec ramsey שמה על בלש במערב הפרוע ,הסדרה הופקה ע"י חברת Mark one של ג'ק ווב ("דרגנט") ובשביל לדבר על ג'ק ווב צריך פוסט נפרד,רמזי נמשכה שני עונות בלבד.

במקביל הוסיפה NBC עוד רצועת סרטי מיסתורין בינהם באנאצ'ק עם ג'ורג' פאפרד ,תומאס באנאצ'ק היה חוקר ביטוח עצמאי ,שהיה לוקח עמלות גבוהות על מציאות חפצי ערך שנעלמו בצורה מיסתורית (בדר"כ מחדר סגור,או לעיני קהל) הוא נעזר בספרן אקצנטרי בשם פיליקס (מורי מאתסון) בתור גוגל אנושי ונהג איטלקי הטועה תגיד בשם ג'יי (ראלף מאנזה) בפרקים מסוימים התשתתפה השחקנית כריסטין בלפורד בתור קארלי מושא אהבתו/חוקרת ביטוח מתחרה בבאנאצ'ק.
הסדרה היתה מאוד פופאלרית ובוטלה בהחלטו של ג'ורג' פאפרד שחויב במסגרת הסכם הגירושין שלו לתת לגרושתו מרווחי הסדרה,שתי העונות שלה והפיילוט יצאו בDVD והן מאוד מומלצות.

ביחד עם באנאצ'ק היו בהתחלה Cool millions עם ג'יימס פרנטינו על בלש פרטי שדורש מיליון דולר כשכר,ומדיגאן דרמה משטרתית עם ריצ'ארד וידמארק שהחזיר דמות ששיחק בסרט קולנוע באותו שם מהמתים.שתי הסדרות הללו שרדו מספר מועט של פרקים והם הוחלפו ע"י שלושה סדרות אחרות : Faraday and company על בלש שישב בכלא בדרום אמריקה על רצח שלא ביצע,The snoop sisters על צמד בלשות ישישות עם הלן הייז ומילדרד נטוויק (שניהן היו מועמדות לאמי על סדרה זו באותה שנה הייז זכתה) וTenafly גרסה מרוככת של סרטי הבלקספלוטישן שהיו פופלארים אז.גם הסדרות הללו לא זכו להצלחה מסחררת וכאשר נסתם הגולל על באנאצ'ק נסתם הגולל על הרצועה השניה של סרטי המיסתורין.

במקביל הרצועה האורגנלית היתה עדיין חייה ובועטת עד ל77 ששם נסתיימה סופית,אחרי הק רמזי ארבע סדרות התחלפו מידי שנה ,הסדרות היו "איימי פרנטיס" שבה ג'יסקה וולטר כיכבה כראש מחלק הבילוש בסאן פרנסיסקו ,הסדרה היתה ספינאוף של "איירונסייד" (הפיילוט שלה שודר כפרק של איירנסייד עם הופעה זעירה של הדמיות הרגילות של "איירונסייד") ושרדה ארבעה פרקים. בנוסף לוולטר כיכבו בסדרה הלן האנט כביתה הצעירה של פרנטיס וויליאם שאטנר בתור אחד הבלשים.

המחליף של פרנטיס היה "מק'קוי" טוני קרטיס כיכב כנוכל טוב לב ביחד עם רוסקו לי בראון,מק'קוי הולף אח"כ בקווינסי שהפכה לאחת הסדרות המצליחות ביותר בNBC ,ג'ק קלוגמן כיכב בתור פתולוג עצבני ויסודי שילך נגד כל המערכת במטרה להבטיח צדק,הסדרה היתה משובחת ופולארית ומהווה את אחת ההשפעות הברורות לסדרות כמו CSI ,היא הועברה בתום 4 פרקים למתכונת של סדרה שבועית רגילה ושם שרדה במשך שמונה עונות ,מלבד קלוגמן כיכב בסדרה רוברט איטו בתור סם עוזרו הנאמן.

הסדרה שסיימה את סרטי המיסתורין בNBC והחליפה את קווינסי היתה "הרבי של לונגיגן" עיבוד לספרי המיסתורין של הארי קמלמן (בן תקופתה של אגתה כריסטי) על שריף שנעזר בידידו הרבי בפתרון תעלמות (לי יש ספר מהסדרה בעברית "בשבת הרבי נשאר רעב") גם כאן לא היתה הצלחה מסחררת בריטניג ונתרו לסדרה מספר מועט של פרקים.

באותה תקופה במקביל גם רשת CBS נסתה להעמיד ליין מתחרה לסרטי המיסתורין של NBC ,עם שני גיבורים מתחרים,Shaft היה הראשון שבהם ,CBS לקחו את סרט הבלקספלוטיישון המצליח ביותר בכל הזמנים (בעיקר בגלל נעימת הנושא שלו שנכתבה ע"י אייזיק הייז) ואת הכוכב שלו ריצ'ארד ראונדרי והעמידה גרסה מרוככת לפרים-טיים של שבעה סרטי מיסתורין בכיכובו של הבלש שאפט,שאפט גם זכה לשני המשכים קולנועים אבל הקוצנזוס באינטרנט טוען שהסדרה היתה הרבה יותר טובה מהם.המחליפה ברוטציה של שאפט היתה סדרה על עו"ד פותר פשעים בשם Hawkins ,בסדרה כיכב השחקן הותיק ג'יימי סטיוארט והיא היתה שונה בצורה כלכך דרסטית משאפט ,דבר שתרם ככל הנראה לכשלון שני הסדרות .

זהו קצת עמוס יצא הפעם.אתם רוצים עוד כאלו ? זה ארוך מידי ? קצר מידי ? ספרו לי על זה.

4 תגובות:

  1. oh, wow!
    לא מכירה שום דבר מזה D:
    אבל בכל מקרה זה מעניין ואינפורמטיבי.

    השבמחק
  2. ואו עשית לי חשק להתחיל לצפות :)
    עכשיו לך תמצא את הסדרות האלה....

    השבמחק
  3. תודה,
    חלק קטן מהם יצאו על DVD (כל קולמבו,כל באנאצ'ק והעונות הראשונות של מקמילן ומקלאוד שתי העונות הראשונות של קווינסי והשלישית בדרך) לצערי המכירות שלהם לא ממש מרשימות כך שאולי יהיה אפשר לראות אותם רק בשידורים חוזרים בחו"ל.

    אני אדווח אם יצא משהו,אולי אפילו במדינה אחרת יחליטו להשקיע בסדרות הללו.

    השבמחק
  4. ותודה גם לך טריסטאנה.

    השבמחק